Friday, June 24, 2011

Maturity from your point of view~~~





A ONE-YEAR-OLD CHILD’S VIEW OF LIFE
· If I want it, it’s mine
· If I give it to you and change my mind later, it’s mine
· If I had it a little while ago, it’s mine
· If it’s mine, it will never belong to anyone else, no matter what
· If we are building something together, all the pieces are mine
· If it looks like mine, it’s mine

**********************************************************************************************************

hye guys...agak lme x update blog...seminggu lebey kot...nie sume gara2 x de idea punye pasal la kan...sempena cuti sem nie kan,dengan berbesar hatinya nk bgtau yg saya adalah penganggur terhormat...tanam anggur gitue...hahaha...as usual,dh boring tp still xde idea nk update,blogwalking jek la u'ollz...

nk di jadikan cte nie kan lau u'ollz nk thu la kan...td ada la menyinggah kat blog member nie haa...entry sal matang... Matang ke ko??? uitttsss...jgn salah paham, aku x kte ko ek...heeeee...pd nadya la kan, "Maturity doesn't mean age; it means sensitivity, manners, and how you react...." umur seseorang bukan segala2nya utk  menentukan kematangan seseorang...


tapi setiap kali bila cakap soal matang,bnda nie mmg berkait rapat ngan umur kan...tapi umur bukan satu2nya faktor yg menyebabkan seseorang tue matang...semua tue bergantung pd individu la kan...ada yg capai tahap kematangan lam hidup lebey awal dri org len...ada yg lambat matang...itu anugerah ALLAH...ada betulnya kematangan dibentuk melalui masa dan pengalaman seseorang...


kenapa pengalaman tue penting untuk membentuk kematangan dalam diri? semestinya la kan...setiap musibah yg terjadi lam diri kita,sepatutnya kita hadapi dengan positif...kita tak kan diuji melebihi kemampuan kita kan...melalui pengalaman la kita boleh baiki diri kita...renung balik mana silap kita...kenapa kadang2 kita bersikap keanak-anakan...kat sini la kematangan akan berkembang...Keputusan yang kita ambil boleh sama ada dipengaruhi oleh emosi oleh kerana kurang matangnya kita atau kita mempertimbangkan mengikut ilmu dan pengalaman yang telah kita ada...cara kita menilai kemampuan, pilihan dan kehendak kita juga akan menunjukkan tahap kematangan kita...



selebihnya terserah pada diri kita sendiri la sama ada kita nk berubah atau tak...orang lain xley nk ubah diri kita melainkan kita sendiri yang menginginkannya...Allah telah menjanjikan kepada kita dalam ayat cintaNya yang agung bahawa Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah nasib mereka sendiri...
p/s: beb,xpe la lau org ckp ko x matang ke apa je la kan...kematangan bukannya datang dengan petik jari terus dapat...bnda nk kne usaha...nk kne ubah...nk berubah bukan amek mase sehari dua...makan masa yg lama kot...apa pun tggapan org kat ko,time jek...amek side positif,tggal side negatif k...sume terpulang kat ko sama ada nk berubah or tak...pikir positif selalu k!...i syg u ketat2 la geng!!!!








TAMMAT

.:: Think | Write | Post ::.





Enjoy Your Reading My dear! ^__^

2 comments:

Cik Pinky said...

huhu bebeh, tq coz bg smgt kt aq..ase aq sgt fragile skang,bile2 jek leh breakdown..wuwuwuwuwu

nadya e-man said...

try to control ur emotion k...jgn biarkan emosi menguasai diri... smile!!! =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...